Beskytter kaffe kroppen mod kræft?

Beskytter kaffe kroppen mod kræft, er et spørgsmål der i disse dage går sin gang over og gennem diverse medier, jeg vil derfor ikke undlade mig at tilslutte til mig til koret, men da jeg ikke har deltaget i undersøgelsen selv, vil jeg nøjes med at give dig hovedlinierne i debatten.

En amerikansk forsker mener at påvise kaffes beskyttende effekt mod kræft. Kræftens Bekæmpelse føler sig ikke sikre i den sag endnu.
Danmark er verdens fjerde mest kaffedrikkende land. Og den fjerdeplads er altid til debat og nu kaffe er godt eller skidt for os, hvis der er hold i kræft/kaffe teorien, er der endnu en grund til at lave sig en god Cortado fra morgenstunden, det er næste lige så vigtigt som motion, eller hvad?

De amerikanske forskere ved universitetet i Utah har fundet ud af, at hvis du drikker kaffe hver dag, så er der 39 pct. lavere risiko for kræft i hoved og nakkeregionen.
Tidligere har forskerne fremvist resultater, der påviser at kaffe kan nedsætte risikoen for hjernesvulster og prostatakræft.

Hverken sundt eller usundt

Ifølge kræftforsker Anja Olsen er effekterne ved kaffe undersøgt uden at man har kunnet fastslå, at den aromatiske drik forebygger kræft eller fremkalder det.

»Der er er altså ingen forskning, der viser nogen sammenhæng mellem kaffe og sygdom. Mange tror, at kaffe er usundt, fordi det plejer at være sådan, at de sjove ting er dårlige for dig. Men kaffe er altså hverken godt eller skidt for dig. Der er foretaget over 500 undersøgelser af kaffe. Langt de fleste viser bare, at kaffe ikke giver sygdomme, men det er heller ikke er sundt« siger Anja Olsen.

Heller ikke sundt???
tja så længe det ikke er usundt så er det vel ok, jeg vil i hvert fald tage mig en kop mere :-)

Share
Skriv en kommentar